De school

– Euregioschool

Duits op de basisschool. Waarom?

Op basis van de ligging van de Euregio Maas-Rijn biedt dit gebied veel mogelijkheden wat het leren van taalkundige en culturele vaardigheden betreft. Echter de Euregio verlangt ook competenties die buiten dit gebied minder van belang zijn. Voor veel leerlingen van de Euregio is het heel normaal om in het buurland naar de bioscoop te gaan, te gaan winkelen of te gaan stappen. Een studie of het zoeken van een baan in het buurland is echter veel minder voor de hand liggend. Naast praktische redenen zoals loonverschillen, blijken onder andere ook een gebrek aan talenkennis en te weinig culturele kennis belangrijke redenen hiervoor te zijn.

Om over grenzen heen te stappen moet men grenzeloos denken. Dit denken verlangt een bepaalde houding, kennis en verschillende competenties. Deze worden in begrippen als Euregiocompetentie (beroepsopleiding) of Euregioschool respectievelijk Euregioprofiel (basisschool) samengevat. Anders dan de naam doet vermoeden is de Euregioschool geen school in de eigenlijke zin van het woord. Ze staat voor een aanpak die de samenwerking met een partnerschool in het buurland systematisch probeert te integreren in het taalonderwijs. Door het buurtaalonderwijs te combineren met een uitwisseling krijgt het buurtaalleren voor de leerlingen een dimensie die in het traditionele taalonderwijs vaak ontbreekt: authentieke, levensechte communicatie.

Euregioschool : EMRLingua: Euregioschool

Partnerschule Alsdorf

Onze school heeft samen met de Partnerschule in Alsdorf meerdere uitwisselingen gehad. De leerlingen van groep 6 zijn vorig schooljaar naar Alsdorf geweest. Tijdens deze uitwisseling communiceren de kinderen spelenderwijs met elkaar.

Contact opnemen met De Trampoline